Recensie: Klikspaan – M.J. Arlidge

Klikspaan recensie

Zes verschillende branden in 24 uur. Is er een pyromaan actief in South Hampton? Wie is deze meedogenloze moordenaar? Klikspaan is het vierde deel uit de Helen Grace serie van M.J. Arlidge. De auteur neemt je mee vanuit verschillende perspectieven in een bloedstollend verhaal.

‘Inspecteur Helen Grace heeft zoiets nog niet eerder meegemaakt: zes branden in vierentwintig uur, met twee doden en meerdere gewonden als gevolg. Dit moet opzet zijn, en het lijkt erop dat iemand de stad tot de grond toe wil laten afbranden. Grace doet met haar team onderzoek in de rokende puinhopen van de stad. Waar is de pyromaan die dit op zijn geweten heeft? Waarom maakt hij juist deze slachtoffers? Iedereen kan zijn volgende doelwit zijn. Eén fout kan het einde Helens carrière betekenen, en in steeds meer gebouwen breekt brand uit. Ondertussen moet Helen ook haar eigen demonen zien te verslaan…’

Welk deel van de serie je ook leest, Arlidge weet je binnen 5 woorden op te slokken in het verhaal. Ook Klikspaan begint weer bloedstollend. Omdat het vanuit verschillende perspectieven wordt verteld, bekijk je het verhaal niet alleen door de ogen van Helen Grace maar krijg je ook een kijkje in het hoofd van de moordenaar. Hierdoor speelt het verhaal zich als een film voor je ogen af.

Ook deze keer leren we Helen weer beter kennen maar ontdekken we een onverwachte, zachte kant van haar die we nog niet eerder zagen. Daarnaast krijgt Charlie meer ruimte voor ontwikkeling in het verhaal. Zij vormt zich als een sterke vrouw die schippert tussen werk dat haar hart heeft en haar jonge gezin.

Het verhaal belicht verschillende perspectieven maar we leren ook personages beter kennen op persoonlijk vlak.

Klikspaan kan afzonderlijk worden gelezen maar ik zou toch aanraden de volgorde van de serie aan te houden omdat het duidelijk voortborduurt op eerdere gebeurtenissen die beter te begrijpen zijn wanneer je ook de eerdere delen hebt gelezen. Ook deze keer weet Arlidge weer een bloedstollende thriller neer te zetten met onmogelijk, gruwelijke wendingen. Waarschuwing: als je eenmaal aan deze serie begint, ben je verslaafd. Iedere keer als ik een boek uit deze serie lees, kan ik het maar moeilijk wegleggen. Ik ben nog steeds fan van deze serie!

Klikspaan – M.J. Arlidge
Uitgever: Boekerij
Delen: